Окръжният прокурор на Шумен Орлин Куздов: Има ли решение на проблема с пияните и дрогирани шофьори?

10 Февруари 2023 г.

„Телевизия Шумен“

9 февруари 2023 година

Водеща: Ще говорим за един проблем, който за съжаление се задълбочава, а като че ли нашето общество сме склонни да неглижираме. Проблем, който взима и ще продължава да взима жертви. Проблемът с пияните и дрогирани шофьори. По темата ще говорим с окръжния прокурор Орлин Куздов. Добре дошъл, Господин Куздов!

Орлин Куздов: Благодаря! Добре заварили!

Водеща: Много се говори, особено в последно време, много акции се правят и въпреки това този проблем с пияните, с дрогираните шофьори на пътя стана пандемия. Каква е ситуацията в Шуменско?

Орлин Куздов: Аз ще изнеса пред обществото следните факти, тъй като статистиката никога не лъже. През 2021 г. осъдените с влязла в сила присъда за управление на моторно превозно средство след употреба на алкохол и/или наркотични вещества са били 186, а за 2022 година са 173. Ако говорим за съчетанието на тези фактори с пътно-транспортно произшествие, но без настъпила смърт, а с настъпили средни или тежки телесни повреди, за 2021 г. са 21 към 19 за 2022 година. За следващата година тепърва предстои да видим.

Водеща: Не са малко, особено на фона на това, че много от тях минават с актове, с глоби и не стигат до съд. А това, за което говорите е това, което минава през съда?

Орлин Куздов: Това всичко, което цитирах, минава през съответните влезли в сила решения на Районния съд в град Шумен. За наше най-голямо щастие, за двете години, за които говорим, деяние с последвала смърт и с квалифициращ признак след употреба на алкохол и/или наркотици има само едно дело от 2022 година, което обаче все още не е влязло в сила.

Аз искам да посоча, че тенденцията, която върви за управление на моторно-превозно средство, както и за причиняване на пътни произшествия след употреба на алкохол или наркотици, не се променя. Това, че едната година случаите са били 21, а през другата са 19, е много малка разлика.

Водеща: Така е, да! Защо не се променя? Защо? Непрекъснато има акции, непрекъснато проверяваме за алкохол, за наркотици…

Орлин Куздов: Нашите виждания по този въпрос са следните: След като не се променя една тенденция въпреки репресията, която се упражнява върху лицата, които си позволяват тези дейности, следва законодателят да вземе мерки и да завиши репресивната част, а именно вече се стига до извода, че наказанията, които са предвидени са ниски за този вид престъпна деятелност и следва законодателят да вземе решение, в крайна сметка, за да запази интересите на обществото. Считаме, че следва да бъдат завишени наказанията. Аз мога само да посоча, че сега те са много малки – за управление след употреба на алкохол над 1,2 промила в кръвта, наказанието е от 1 до 3 години „лишаване от свобода“ и глоба от 200 до 1000 лева. За управление след употреба на наркотици е същото наказанието, като глобата е от 500 до 1000 лева. Именно затова няма как да се въздейства.

Водеща: Това, че имаш чисто съдебно минало не те прави по-малко опасен на пътя, ако си пиян или си дрогиран. Какви трябва да са законодателните промени? Защо толкова парламенти ги обсъждаха тези промени и въпреки това няма решение?

Орлин Куздов: Знаете, има предложения и на Върховната касационна прокуратура, както и на главния прокурор. Би следвало може би в текста на 343г от НК да се добави още един текст, според който освен лишаване от права за определен период от време, т. е. отнемане възможността да се управлява превозно средство за определен срок от време, да се премине и към отнемане на моторни превозни средства, тъй като това е средството, с което се извършва престъплението.

Бих искал да кажа обаче, че от правна гледна точка, не всеки път тази конфискация, която би наложила държавата, ще се оправдае, тъй като може да се отнемат в полза на държавата само вещи, които са принадлежали на виновния и са негова собственост.

Водеща: Т.е. ако не е на негово име автомобила, няма как да се случи.

Орлин Куздов: В много случаи от практиката автомобили се управляват на лизинг или са под наем. В тези случаи няма как да се пристъпи към конфискация. Но аз лично считам, че когато става дума за собствено превозно средство, с което са извършени тези престъпления и когато има повторност, би могло да се пристъпи към отнемане на автомобила.

Водеща: Много се говори, вече в съдебната зала, когато има жертва, има ли умисъл  или няма такъв от страна на извършителя. От едната страна стои твърдението, че няма умисъл и той не е искал този резултат, а от другата, че той с ясното съзнание, че е под въздействието на забранени вещества, сяда зад волана и шофира. Трябва ли, според Вас, да се промени Наказателният кодекс в този смисъл?

Орлин Куздов: Личното ми мнение е, че трябва, тъй като управлението на МПС след употреба на алкохол и/или наркотици само по себе си е умишлено престъпление. Причинявайки смърт на трето лице, което по някакъв начин е замесено в пътното произшествие, нашият законодател все още третира само като непредпазлива деятелност, като е завишил наказателната отговорност, слагайки квалифициращи признаци в алинея 3 на член 343 от НК, сред които са и наличието на пешеходна пътека, бягството от местопроизшествие и още няколко хипотези.

Да се обърнем към наша близка съседка например – Република Румъния. През 2012 година изпълнявахме една екстрадиция и поискахме техния Наказателен кодекс, още тогава те бяха го променили изцяло. Още тогава престъпленията, свързани с пътно – транспортните произшествия, бяха поставени в главата с престъпленията против личността, където стои и умишленото убийство и нанасянето на телесни повреди.

Водеща: Как виждате Вие едно справедливо наказание, така че да бъде превенция, за всеки който смята да си позволи подобно нещо?

Орлин Куздов: Би следвало да бъдат завишени. От една до три години, както вече казах е много малка наказателна отговорност и стойността на глобите, които същевременно се налагат, също е много ниска. Може би следва да се завишат долната граница с още една година и горната с още две. И може би следва да преминем към това тези деятелности да бъдат третирани от законодателя като тежки умишлени престъпления, т.е. да има възможност да се налагат наказания и над 5 години „лишаване от свобода“. Тогава ще бъде съвсем друга практиката включително и в съдилищата, включително и относно мярката за неотклонение.

Водеща: Аз ще Ви върна в началото на разговора. Наскоро беше обсъждан широко въпросът за кръговите кръстовище в Шумен. За едно конкретно ще Ви попитам – това на бул. „Симеон Велики“, там където стана фаталният инцидент. Там се започна проверка. На какъв етап е тя?

Орлин Куздов: Относно кръговите кръстовища, аз няма как да говоря само за едно. В действителност от асоциацията на госпожа Русинова (Европейски център за транспортни политики) бяхме сезирани, най-официално и в писмена форма, и към настоящия момент е възложена проверка, която ще трае три месеца. В тази проверка ще се изследват не само едно, а всички кръгови кръстовища в град Шумен. Искам да кажа, че госпожа Русинова чрез нейната агенция е похвалила две от кръстовищата, които са кръгови – кръстовището на „Руски паметник“ и това на бул. „Ришки проход“, който са изцяло в съответствие с правилата. В действителност, след като излязат резултатите, можем да говорим пак, но докато трае проверката, няма как да изнеса нито един факт от нея.

Водеща: Какви са правомощията Ви? В смисъл – установявате нередност или пък не, оттам нататък какво следва?

Орлин Куздов: Прокуратурата по силата на общия принцип за законност, ако във фазата на проверката се установи престъпление, образува досъдебно производство, следва разследване и предаване виновните лица на съда. Но ако се установи, че не са налице престъпления, а нарушения, можем да изготвим предписания до съответните общински органи, които да приведат обектите в съответствие с действащите правила.

Водеща: Преди да бъде разпуснат парламента, да се върнем пак на основната ни тема, на първо четене минаха поправки и предложенията за поправки в Наказателния кодекс, които предвиждат точно това, за което говорихме – завишаване на наказанията, умисъл при причиняване на смърт на пътя. Очаквате ли новият парламент да вземе мерки в тази насока? Главният прокурор беше внесъл предложения, те в каква фаза се намират?

Орлин Куздов: Това ще бъде правилната посока. Всички други предложения са в една и съща фаза, може би са стигнали до ниво разглеждане в Правна комисия. Разглеждат се. Тези предложения са във връзка с отнемането на МПС, ако лицата са осъдени за това, че са управлявали автомобил след употреба на алкохол над 1,2 промила в кръвта или след употреба на наркотични вещества.

Водеща: Благодаря Ви за този разговор! Можем само да си пожелаем работата Ви да бъде достатъчно ефективна, за да намалим процента на тези, които си позволяват да седнат зад волана след употреба на упойващи вещества.

Орлин Куздов: И аз Ви благодаря!

 

Видео