Сотир Цацаров, главен прокурор: Ще представя на премиера малко, ефективно звено от прокурори, ДАНС и МВР против корупцията

31 Януари 2015 г.

С главния прокурор разговаря Борислав Зюмбюлев, в. "24 часа"

- Г-н Цацаров, преди два дни бе публикуван мониторинговият доклад на Европейската комисия за правосъдието - оценките варират от „по-мек от очакваното" до „даващ кредит на доверие". Вашата оценка?
- Обективен - точна картина на действителната ситуация у нас.
Интересното е, че именно тези, които предричаха унищожителен доклад, сега използват думите „мек" и „обран", за да го характеризират в изявите си от парламентарната трибуна или пред камерите и микрофоните.
Дори в думите им е скрита известна изненада, да не кажа неудовлетворение, че предричаният апокалипсис не се е състоял. Всъщност това е може би най-големият наш недостатък - да се гледа на годишния мониторингов доклад като на средство, оръжие във вътрешните ни борби и дрязги.
А всъщност замисълът на целия Механизъм за сътрудничество и проверка е да бъде стимул, катализатор за позитивни и прагматични действия на всяка от трите власти. И тези действия са като скачени съдове ефективността на съдебната власт зависи от самата нея, но и от наличието на адекватно законодателство, отговорността за което е на парламента. Не прехвърлям камъни в чужд двор, казвам само. че тази отговорност е обща.
- А оценките за прокуратурата?
- Не мога да скрия, че съм удовлетворен от оценките за работата на прокуратурата. Сочи се значителен напредък в изпълнението на Плана за действие, приет през 2013 г., отчитат се положителни стъпки за отдаване на приоритет на делата за корупция и увеличаване на броя и бързината на разследването им. Особено положително е отношението към предложенията за децентрализация на прокурорската система. Но нека не се самозаблуж-даваме - отличници в този доклад няма. Общата оценка е „бавен напредък" и „недостатъчна решителност за реформи". Достатъчно е да споменем, че според данните на Евробарометър 96% от българските граждани сочат като сериозни проблеми корупцията,организираната престъпност и недостатъците в съдебната система
Затова, вместо да се замеряме с ефектни фрази и всеки да търси виновниците за това положение навсякъде, но не и в себе си, да си прочетем внимателно препоръките в доклада и да правим каквото трябва. Иначе след една година не Европейската комисия, а съгражданите ни няма да ни дадат и един процент кредит на доверие - същия този кредит, който някой сега счита, че му се полага по право.
- Нещо конкретно по критиките в доклада ще направите ли?
- Съвсем скоро ще представим публично проект за минималните необходими промени в НПК. Основен акцент в тях ще бъдат мерките за неотклонение с цел ограничаване на възможността за укриване от правосъдието на осъдени лица.
Ако поне това не пресечем, правосъдната машина ще продължава да работи на празни обороти, докато емблематични подсъдими устройват живота си в чужбина. Нямаме претенции да сме законодатели, предлагаме експертен опит. Дори той да послужи само като основа за парламентарна дискусия, това начинание ще е постигнало целта си.
На министър-председателя с оглед необходимостта от тясно взаимодействие с ДАНС и МВР ще представя възможността в съвсем кратък срок
да създадем структура за разследване на корупционни престъпления, действаща на територията на цялата страна Имаме опит в тази насока - достатъчно е да спомена, че задържането с подкуп на началника на митница Свиленград е дело на такова малко, но ефективно звено от прокурори и агенти на ДАНС.
- Какво ще кажете за избора на председател на ВКС?
- Оспорвано състезание със силни кандидати.
- И с електронен вот?
- Нека ви отговоря с въпрос - лансираме идеята за електронно машинно гласуване при парламентарни избори, а отричаме тази възможност при избор с 25 гласуващи? Губи ми се логиката на такъв тип мислене.
Освен, разбира се, ако то не е насочено към съвсем конюнктурни и прозрачни цели - да се обяви предварително за опорочен един вот, защото някой от кандидатите не е удобен на определени кръгове, които са основният двигател на поредица от изкуствени скандали.
- Един политик, струва ми се, Радан Кънев, обяви, че целта на съдебната реформа е „някои от нас да влязат в затвора"?
- Не, целта е тези 96%, за които споменах по-горе, да повярват в държавата. В това, че тя може да се справи с повсеместната корупция и да удари организираната престъпност. Аз одобрявам немалка част от идеите в актуалната сега стратегия за съдебна реформа, включително и разделянето на ВСС на две колегии. Но трябва да сме наясно с едно: и на десет колегии да разделим съвета, и какви ли не комисии и бордове да създадем към него, няма ли промени в наказателното законодателство, няма да има резултати. Промените вътре в системата са безусловно необходими, но също толкова са нужни и промени в сегашния безкрайно формализиран наказателен процес, в режима на банковата тайна, в съставите на длъжностните и корупционните престъпления, в антитерористичното законодателство - да изброявам ли още? След скандалите „Белведере" и прословутите гнили ябълки дали не се нуждаем и от промени в режима на търговската несъстоятелност и в подбора и назначаването на синдици?
Поне товая ако не направим, след 3 години ще има нова стратегия за реформи или поне актуализация на сегашната.
- С този отговор в крак с модата ли сте? Защото правосъдният министър обяви, че днес не е модерно да си против съдебната реформа?
- Казвам това, което мисля. Нямам особени притеснения дали ще бъда обявен за противник, или за поддръжник на реформата, просто се опитвам да разсъждавам прагматично. На това ме е научил опитът ми на съдия.
- Какво мислите за една по-радикална реформа. Прокурорите и следователи да са вън от съдебната власт - просто адвокати на държавата?
- Най-вредното решение. Прокуратура вън от съдебната власт означава прокуратура, чийто„принципал"е изпълнителната власт. Сегашните дефекти в прокурорската работа ще са детска игра в сравнение с това, което една обвинителна администрация може да сътвори при всяка смяна по върховете на изпълнителната власт.
- Тази идея не е чужда на някои политици?
- Тази идея е мечта за всеки политик, който иска слаба и зависима прокуратура. На глас и с особен плам обикновено я изричат бивши прокурори и настоящи адвокати, коитоднес си вадят хляба със защитана известни подсъдими и с постоянна готовност за медийни изяви.
- Кога очаквате Цветан Василев да бъде върнат от Сърбия?
- Въпросът е само от компетентността на сръбските власт. До настоящия момент процесът по екстрадиция в Белград дори не бе започнал поради обща стачка на адвокатите в тази страна. Позволете да не коментирам бъдещи решения на чуждестранен съд.
- А делото на Христо Бисеров? И твърденията, че забавянето всъщност е своеобразен чадър над него?
- Финализиране на разследването в максимално кратък срок и обвинителен акт -това следва по делото „Бисеров" В сряда се проведе последното съвещание на разследващите и имам уверенията им точно за такъв финал. Когато стигнем до него, каква ще е следващата теза - че сме „сгънали" чадъра по нечия команда? Наслушах се и на достатъчно спекулации относно действията на колегите ми по международна правна помощ, насочени към страната, в която е открита банковата сметка, източник на превода към Македония. При цялото ми уважение към някои медии не те и хората зад тях ще диктуват тактиката на разследване. Спомнете си и още нещо - Бисеров бе „хвърлен" на прокуратурата, но ни бе предоставена минимална информация за финансовата му деятелност. На съд се отива с доказателства, а не с предположения. И за събирането им досега са положени значителни усилия.
- Как ще коментирате сензацията от четвъртък - прокуратурата не поддържа обвинението срещу Цветанов за прословутите кетчъри и така той бе оправдан?
- Обяснението е чл. 2 ал., 2 от Наказателния кодекс - действие на по-благоприятен закон. Бившите директори на СДОТО са обвинени в престъпление по чл. 387 от НК (нарушаване на служебните задължения), а бившият министър на вътрешните работи - в допустителство към тези престъпления. На 11 ноември 2013 г. Министерският съвет внася в Народното събрание проект за нов закон за МВР. В преходните разпоредби на законопроекта се предвижда, че за определени престъпления, сред които и това по чл. 387 от НК, служителите на МВР отговарят само ако те са извършени във военно време,
в бойна обстановка или по време на мисия. На 19 юни 2014 г. парламентът приема Закона за МВР. Така отпада наказуемостта за директорите на СДОТО - новият закон е по-благоприятен за тях. Тяхното оправдаване води и до постановяване на оправдателна присъда и спрямо Цветан Цветанов. Прокуратурата не поддържа обвинението, защото се съобрази със закона. Няма друг законосъобразен изход. Но остават въпроси, на които може би трябва да отговорят хора от състава на предишното правителство и парламент. Разбира се, приемането на закона с точно тези изменения в НК може да е чиста случайност. Прочетох, че съдията след постановяване на присъдата е отговорил на реплика на адвоката на подсъдимия, че справедливостта е относително понятие. Е, за този подсъдим относителността е надделяла.
- Били сте съдия, сега главен прокурор - как се чувствате - самотен, неразбран или уверен, че си вършите работата?
- Бил съм 20 години съдия, а вече 2 съм главен прокурор. Никога за това време не съм се чувствал самотен, защото човек търси и намира опора в най-близките си хора - семейството и приятелите. Слава богу, аз мога да го направя. Неразбран? Това в повечето случаи е или поза, или оправдание за бездействие. И едното, и другото са ми чужди. Достатъчна е вътрешната увереност, че се опитвам да си върша работата или поне полагам максимални усилия за това.