Прокурорите не бива да се страхуват! - интервю на зам. главния прокурор Пенка Богданова

18 Февруари 2013 г.

- Говори се, г-жо Богданова, че като заместник на главния прокурор Сотир Цацаров вие сте натоварена с особено важна задача - да проверите кой какви ги е вършил в прокуратурата и следствието през последните години.

- Главният прокурор изчака пълното комплектоване на екипа ...

- Говори се, г-жо Богданова, че като заместник на главния прокурор Сотир Цацаров вие сте натоварена с особено важна задача - да проверите кой какви ги е вършил в прокуратурата и следствието през последните години.

- Главният прокурор изчака пълното комплектоване на екипа от заместници, което стана миналата седмица с встъпването в длъжност на колегите Камен Михов и Ася Петрова (другите зам. главни прокурори, освен Пенка Богданова, са Галина Тонева и Борислав Сарафов - б.а.) и след това бяха разпределени задачите. На мен беше възложена организацията за изготвяне на функционалния анализ на прокуратурата. Той на практика ще представлява „снимка" на състоянието на прокуратурата през периода 2007-2012 година.

- Ще направите ревизия на извършеното през мандата на Борис Велчев, така ли?

- В своята концепция г-н Цацаров е посочил, че този одит не представлява „ревизия" на предишното ръководство на прокуратурата, а цели събирането на пълна база данни за работата на прокурорите и следователите.

- Амбициозна цел е това - да прегледате работата на около 1700 прокурори и 500 следователи.

- Въз основа на данните за тяхната работа ще бъде изработен план за действие за продължаване на реформата в прокуратурата.

- Сама ли ще съставяте този план?

- О, не. В екипа, който ще изготви анализа, ще бъдат привлечени магистрати от всички нива на прокуратурата и следствието с безспорен авторитет, както и външни експерти - утвърдени специалисти в областта на човешките ресурси, бюджет, финанси и други. Ще бъдат взети становищата на колегите, на съсловните организации на прокурорите и следователите и на неправителствените организации, ангажирани със съдебната реформа. На практика анализът ще бъде колективен труд, плод на съвместни усилия, а не работа на един или двама човека. Така ще се постигне и максимална обективност.

- Кога ще чуем вашите изводи?

- Предварителният анализ ще бъде изготвен до два месеца и ще бъде публично оповестен. След това ще бъде изработен планът за действие, който ще се внесе от главния прокурор за одобрение във Висшия съдебен съвет. Така ще бъде изпълнена и една от основните препоръки на юлския евродоклад по Механизма за сътрудничество и проверка.

- Вие сте работили с трима главни прокурори - Татарчев, Филчев и Велчев.

Какви са достойнствата на техните мандати, които бихте искали да видите продължени при г-н Цацаров?

- Аз започнах работа през 1995 г., когато главен прокуpop беше г-н Татарчев. Той беше невероятно харизматичен човек. За г-н Филчев и г-н Велчев мога да кажа, че са изключителни юристи. Но не съм аз човекът, който трябва да даде оценка на мандатите им. Всеки има своите достойнства, които трябва да бъдат запазени и продължени. Това, което искам да се случи през мандата на сегашния главен прокурор, е работата ни да даде резултат - да отпадне мониторингът за страната и да се повиши доверието в съдебната система. Важно е колегите да имат доверие в ръководството, да дадем ясен знак, че обективно се оценява работата на почтените и работещи прокурори.

- Укоряват и Татарчев, и Филчев, и Велчев, че не можаха да вкарат в затвора едри риби от блатото на властта. Защо според вас?

- Не мога да се съглася напълно стази констатация. За много тежки престъпления прокуратурата постигна успех. Осъдителните присъди, на „знакови фигури" не трябва да се разглеждат като лично задължение на който и да било главен прокурор. Те не са резултат от индивидуална работа, а отговорност на цялата прокуратура, разследващите органи и полицията. По мое мнение сама по себе си една оправдателна присъда не следва да се оценява като провал на обвинението. Тя е белег на демократичното общество, защото осъждането на всяка цена е равно на мракобесие. Не случайно с оглед на задължението си да осигури обективната истина и да приложи правилно закона, прокурорът разполага и с правомощието да не поддържа обвинението, когато доказателствата са в насока, че няма престъпление.

- Осъдителните присъди у нас са 96% от всички. Даваме си сметка, разбира се, че 100% осъдени имаше само в Либия при Кадафи. Проблемът е, че 4-те процента оправдателни присъди се отнасят все до рекламирани от правителството дела. Защо прокуратурата повдига негодни обвинения по тях?

- Аз считам, че като неуспех на прокуратурата следва да се отчитат само оправдателните присъди, които са в резултат на допускани от обвинението повтарящи се грешки изцяло от субективен характер, т.е. заради проявена професионална некомпетентност. Категорична съм обаче, че прокурорите не трябва да работят под страх от отговорност заради постановена оправдателна присъда или върнато дело. Прокурорът трябва да има самочувствие, пълна професионална свобода и независимост, когато формира вътрешното си убеждение на базата на обективна преценка на доказателствата.

- Депутатът Яне Янев завчера направи пред г-н Цацаров изявление в смисъл, че трима прокурори са рушветчии, след като са прекратили дело. Като го гледах как бута количка с папки към прокуратурата, се питах докога политиците ще използват държавното обвинение за пощенска кутия?

- Всеки има право да сезира прокуратурата, ако счита, че е извършено престъпление. Прокуратурата е длъжна да вземе отношение към всеки сигнал - било като възложи проверка или образува досъдебно производство, било като откаже да стори това. Но не бива да оставя сигнал без отговор. Не е редно да потъват сигнали и да се вършат безконечни проверки и разследвания.

Съвсем отделен е въпросът, че понякога жалбопо-дателят остава недоволен от становището на прокурора. Но за това законът е предвидил възможност прокурорските актове да се обжалват пред горна инстанция или пред съда. Наред с това трябва да е ясно (и мисля, че не казвам нищо ново), че контролните органи трябва да реагират съобразно своите задължения.

- Има около 30 контролни органа в България. Въпреки това, ако някой построи хотел на плажа, никой не пита строителния надзор или общината как е допуснато това. Въпросът е към прокуратурата.

- Прокуратурата не бяга от въпросите, но тя не може да изземва компетентността на контролните органи, т.е. да върши тяхната работа.

- Безпрецедентното нападение над Ахмед Доган в НДК също поражда много въпроси. На част от тях прокуратурата трябва да отговори.

- По мое мнение тук става дума за изключително сериозно посегателство, което засяга правовия ред. Не мога да навлизам в подробности не защото бягам от въпроса ви, а защото аз самата не съм пряко ангажирана с това дело. Освен това по принцип считам,че не трябва с лекота да се коментират висящи дела, най-вече тези с особена важност, за да не се правят прибързани изводи и спекулации. факт е, че относно инцидента в НДК прокуратурата дължи отговор. И този отговор трябва да бъде правилното приложение на закона. Ние често използваме и чуваме израза „върховенство на закона" - толкова често, че дори на моменти той звучи като дежурна или удобна фраза. Но върховенството на закона действително е изключително важно. То означава законите да се прилагат еднакво за всички, без изключения, и не случайно е изведено като основен принцип на НПК - в член 11...

Мога да ви уверя, че разследването по случая се провежда обективно, всестранно и професионално и че няма да остане непроверена версия.

- Пренесете се мислено с една година напред. Какви промени бихте искали да видите направени с ваша помощ в прокуратурата?

- Като прокурор, който е преминал през всички нива на системата, мисля, че едно от най-важните неща за всеки колега е да бъде освободен от нетипичните за него дейности - писане на справки, доклади и други. Нужно е колегите от първоинстанционните прокуратури да могат да намерят подкрепа на своите усилия и помощ у горестоящите инстанции. Последните не трябва да бъдат структури, които само изискват информация за хода на дадено дело, а да оказват истински надзор - пряка методическа помощ, тъй като се предполага, че притежават повече опит и знания. Успех би било и преодоляването на неравномерната натовареност в районите, както и въвеждането на ясни и обективни статистически показатели.

- Сега някои магистрати имат на бюрата си по 300 дела, а други - само по две-три. Това трябва да се промени.

- Да, разбира се. Аз знам, че сама не бих могла да постигна много. Затова разчитам на екипа, на опита и знанията на колегите във Върховната касационна прокуратура и страната. Длъжността, която заех, е изключително висока, но съзнавам ясно, че тя сама по себе си не гарантира безусловно уважение. Винаги съм се водила от и разбирането, че ще направя всичко по силите си, за да съм в помощ на колегите, които работят отговорно и са отдадени на работата си. В прокуратурата наистина има много почтени и всеотдайни хора, които заслужават да получат подкрепа и да бъде гарантирана професионалната им свобода.

- Докато сте на важния пост, ще ви гледат под лупа заедно с човешките ви слабости. Разкрийте някои от тях.

- Не е трудно човек да си направи самооценка... Мисля, че няма да е изненада, ако кажа, че както за всеки, така и за мен най-важното в живота ми са семейството и приятелите.