Сотир Цацаров: Нека да мислим национално отговорно за антитерористичния закон

Сотир Цацаров – главен прокурор на Република България в интервю за "Денят започва" (БНТ) - 08.07.2016 г.

Водещ: Вчера следобед разговаряхме с главния прокурор Сотир Цацаров, който по-рано поиска имунитета на депутата Александър Методиев от Движението за права и свободи, известен още като Бат Сали. Методиев живее в Самоков и неедин път е попадал в окото на общественото внимание със скандали. Последният случай, който най-вероятно ще стане причина Методиев да се изправи пред Темида, е възпрепятстване на полицаи да си изпълнят служебните задължения. Прокуратурата твърди, че Методиев дори си е позволил да заплашва униформените с уволнение. Депутатът е вторият, на който имунитетът му се иска за хулиганство, както и вторият от ДПС, който става клиент на прокуратурата. Със Сотир Цацаров говорихме още за предстоящото внасяне на обвинителен акт срещу извършителите на атентата на летище Бургас, както и за проекта за антитерористичен закон.
Водещ: Г-н Цацаров, поискахте имунитета на Александър Методиев, депутата, какво е извършил, защо?
Сотир Цацаров: Да, искането е внесено днес сутринта в Народното събрание. Инцидентът, по повод на който е поискан имунитетът, е от 1 май тази година. Случил се е близо до град Костенец, на място имало полицейски патрул на районното управление в града. Първоначално полицаите са направили опит да спрат управляван от народния представител джип, който е извършил тройно изпреварване. Не се е подчинил на сигнала за спиране и е продължил към града. Джипът е бил следван от пътнически микробус. В микробуса се е оказал по-късно разбрах футболен отбор, което няма особено значение, но така или иначе след спирането на микробуса полицаите са направили проверка за самоличността на пътниците. Един от пътниците е бил без лична карта, започнато е съставяне на акт за установяване на административно нарушение, като междувременно останалите негови спътници са поискали от полицая да разговарят по телефона с техния шеф. При отказа на полицейските служители те са телефонирали някому и на място джипът се е върнал с народния представител Александър Методиев. Същият се е легитимирал с депутатска карта, неколкократно, доколкото разбирам от обясненията на полицейските служители, дори я е изпускал на земята, след което е наредил на човека, комуто са съставяли акт в момента, незабавно да преустанови подписване и всичко друго по отношение на акта. На практика направен е опит да се попречи на изпълнение на служебните задължения на служители на МВР. Проведени са няколко разговора с началника на районното управление в Костенец. При отказа на същия да нареди на своите служители да престанат да изпълняват задълженията си са последвали заплахи към полицаите. Според техните обяснения цинично и грубо отношение, което дори е приключило с думите, че след три дни ще се видим цивилни. Инцидентът е стигнал до районната прокуратура в Ихтиман, след това до Софийска градска прокуратура и съобразно предложенията на колегите от Софийска градска прокуратура е внесено и моето искане за снемане на имунитета. Касае се за противозаконно пречене на орган на власт, тоест на полицейски служители да изпълняват задълженията си, както и за хулиганство.
Водещ: От това, което разказахте, доколкото разбирам, той е попречил два пъти на полицейските служители да изпълняват задълженията си.
Сотир Цацаров: Точно за това по отношение на първото престъпление, противозаконното пречене, за нас съставът е осъществен при условията на продължаване на престъпление, т.е. двукратно
Водещ: В какво би могъл да бъде обвинен той при приключване на съответно разследването?
Сотир Цацаров: При приключването на разследването, би следвало разследването да приключи с обвинителен акт, който да се внесе в Софийски градски съд. Именно за тези престъпления, хулиганство и противозаконно пречене на орган на власт да изпълнява служебните си задълженията. Санкцията в интерес на истината не е толкова голяма. А по-скоро ходът на разсъждения моят, а и на колегите е първо, че подобно отношение към полицейски служители е недопустимо. Второ, че подобно отношение на народен представител към полицейски служители е безкрайно недопустимо. И трето, че всеки български гражданин, който няма служебна карта на депутат, най-вероятно би се оказал в едно много неблагоприятно положение. Тоест той би бил обвинен в тези престъпления, тоест мярката би следвало да бъде равна. Мисля, че прокуратурата показа ясно, че мярката трябва да бъде равна по отношение на престъплението хулиганство за всички граждани. Така че в случая въпросът е не само в криминалната страна на въпроса, въпросът е в моралната страна, въпросът е в уважението към хората в униформи, въпросът в уважението дори към институцията парламент и себеуважението, ако носиш такава карта, и въпросът в крайна сметка, ако щете, дори в примера, който даваш на своите съграждани.
Водещ: Това е втори депутат, който има подобно поведение спрямо служители на реда.
Сотир Цацаров: Това е вторият народен представител от Движението за права и свободи, чийто имунитет се иска и се възбужда наказателно преследване. А по отношение на хулигански действия вторият народен представител, да, така е.
Водещ: Как можем да си обясним, че един народен представител би имал такова поведение. Той би трябвало да подкрепя действията на полицията.
Сотир Цацаров: Обяснението би трябвало да търсим от самия човек. Човешката природа е различна, но все ми се струва, че това, което е забранено на гражданина, който няма служебна карта, е двойно забранено на гражданина със служебна карта. Била тя депутатска, била тя прокурорска, била тя съдийска или каквато и да е. Тоест степента на мерене на своето поведение и на оценка кое може, кое не, и съзнанието, че едва ли не всичко е позволено, това не може да бъде толерирано.
Водещ: Или път висш държавен чиновник, който кара през зелените релси на Руски паметник.
Сотир Цацаров: Това е същото, на практика това е съзнание за пълна безнаказаност. Значи не можеш да кажеш на тия трима служители, които в интерес на истината съвсем нормално са изпълнявали своите задължения, че след три дни ще се видим цивилни. Тоест директно преди това да ги заплашваш с уволнение. Не можеш да отправяш думи към началника на районното полицейско управление, които общо взето са искания за това служителите му да не изпълняват служебните си задължения. В крайна сметка законът е еднакъв за всички. Започваме дори от тройното изпреварване. Зная, че сигурно ще има възражения, част е не е управлявал мерцедеса той. Дори и да не го е управлявал той, е бил вътре в автомобила. Говоря съвсем хипотетично. Не можеш да извършваш тройно изпреварване и да подминеш полицейския патрул само с едно приятелско помахване, тоест аз съм, народният представител съм.
Водещ: При това на път, когато това тройно изпреварване създава сериозна опасност да…
Сотир Цацаров: Точно в тази отсечка на пътя наистина създава опасност. Мисля, че всеки, който е управлявал автомобил, включително и аз в оня район, знае, че там пътят не е такъв, че да създава подобни нагласи. Отделен е въпросът, че те са забранени.
Водещ: Другата актуална тема от днес е свързана с посещението на президента на държавата Израел и скорошното навършване на четири години от атентата на летище Сарафово. Бяхте анонсирал, че предстои внасяне на обвинителния акт в специализирания наказателен съд като компетентен да разглежда подобен вид престъпления. Кога очаквате да се случи това?
Сотир Цацаров: Последните изменения в Наказателно-процесуалния кодекс действително придадоха компетентност на Специализирания наказателен съд по отношение на престъпленията против Републиката, сред които, разбира се, и на първо място тероризма. Така че компетентен е наистина Специализираният наказателен съд, именно там трябва да бъде внесен обвинителният акт, а не както бе преди тези изменения в окръжния съд по местоизвършването, тоест Бургаския окръжен съд. Очакваме, че ще имаме готовност за внасяне на обвинителния акт най-късно до края на следващата седмица.
Водещ: Това какво означава, че делото ще тръгне задочно срещу извършителите и организаторите?
Сотир Цацаров: Да, делото ще се води, съдебното производство ще протече задочно, както и цялото наказателно производство.
Водещ: Освен ако някоя от държавите не открие посочените…
Сотир Цацаров: До настоящия момент това не се е случило. Предприети са всички действия за установяване на местонахожденията на лицата, които са обвиняеми и които сега би следвало да придобият качество на подсъдими. Не са намерени на които и да е техни адреси. Така или иначе очевидно е, че процесът ще протече в тяхно отсъствие. По-важно е нещо друго според мен, че тази тема трябва да бъде затворена. Но затворена в смисъл, че към подобни деяния толерантността следва да е нулева. Тоест ще бъде даден един много ясен знак за това как следва да се противодейства на тероризма.
Водещ: В същото време от миналата година ваша теза, че трябва да бъде прието специално антитерористично законодателство.
Сотир Цацаров: То е близо до това да стане факт.
Водещ: Да, тази седмица то беше прието от Министерски съвет и тръгва към парламента. Вие смятате ли, че този закон дава една добра основа за ефективна работа срещу тероризма?
Сотир Цацаров:Аз и мои колеги от Върховната касационна прокуратура са участвали в пряката работа по създаването, ако мога така да се изразя, на този закон, разбира се, не само ние, участвали са и представители на други държавни институции, а също и народни представители. Но нека зададем въпроса така. Първо, България е една от малкото страни, които нямат такова законодателство. Второ, проектозаконът не е нещо, което е създадено новооткрито или нещо, което, ако мога така да се изразя, е било измислено ей сега. Проучен е много внимателно опитът на европейските страни, проучени са много внимателно законите за противодействие на тероризма не само на западноевропейските страни. Не сме със съзнанието, че сме открили топлата вода, не сме със съзнанието, че сме преписали всичко. Напротив, мисля, че е създаден един добър законопроект. В крайна сметка законопроектът е предназначен да гарантира сигурността на българските граждани, на всеки, който си мисли, че това е невъзможно, не мога да кажа нищо друго, освен в близките седмици или две назад да си припомни международните новини. А в същото време бих искал да призова и нещо, то е по-скоро до част от народните представители, пък и не само те. Аз съм абсолютно убеден, че в огромната част от народното представителство съществува съзнание, воля и отговорност. Ясни са ми гласовете, че това е извънредно законодателство. Не, това не е извънредно законодателство. Не е, защото всяка форма на ограничаване на права, а тя е разумна форма на ограничаване на права, според разпоредбите на закона подлежи на съдебен контрол. И това е най-силната гаранция, няма по-силна гаранция от съдебния контрол. То е същото въобще като с правомощията на прокуратурата. Този, който контролира прокуратурата, е съдът и той го прави. Колкото и на някои хора да им се иска да го прави някой друг, а не съдът. Но ако се върна на темата за закона, нека се опитаме поне по отношение на този законопроект да мислим национално отговорно, а не тясно партийно, изхождайки от това, че законопроектът е правителствен, че някой трябва да го критикува, или спекулирайки с това, че едва ли не законът драстично нарушава човешките права. А само един прочит на законодателства на страни, които са безспорни демокрации, показва, че просто е използван техният опит, даже е използван в някои случаи в далеч по-разумни варианти. Затова нека не залитаме в тази крайност защо ни е нужно това законодателство, или че това законодателство създава предпоставки за някакво безумно ограничаване на човешките права. Защото знаете ли какво ще стане? Ще стане това, че същите тези гласове от ред хора, които се представят едва ли не за правозащитници или по-скоро работят това по занаят, от хора, които заемат по-видими места в политическия спектър, същите тези хора, които критикуват този законопроект, ако не дай си Боже, се случи нещо, ще са първите, които ще критикуват правителството, няма значение чие е правителството, правителството, управляващите, прокуратурата, всеки, че от толкова време се говори за такъв закон, а него го няма. И няма мерки, и няма нищо друго. Законът просто дава една солидна основа. И в същото време, повтарям го още веднъж, ограничаването на правата е в разумни граници и подлежи на съдебен контрол. Няма нещо измислено по-добро от това в света в демократичната практика от съдебния контрол. Ако някой от критиците може да го измисли, да го предложи в парламента.
Водещ: Изхождайки от опита на САЩ и Русия, от една страна, на случилото се във Франция два пъти през няколко месеца…
Сотир Цацаров: На случилото се в Белгия, на случилото се в Турция.
Водещ: … на това, което се случва в Турция в продължение вече сме свидетели на повече от година, атентати, ясно е, че между сигурността и ограничаването на гражданските права трябва да потърсим баланс.
Сотир Цацаров: Да, както и границата е много тънка.
Водещ: Вие сте пък главен прокурор от началото на мандата, който бръкна надълбоко в злоупотребите със СРС-та, за вас какви са гаранциите в този закон, че никой няма да си позволи да злоупотреби с права, от една страна, и от друга страна, че ако си позволи, имате съответните лостове, чрез които, както се казва, да го гепиме?
Сотир Цацаров: Аз ще го повторя отново. Гаранциите са съдебният контрол. Ако искаш нещо, го искаш от съд. Ако ограничаваш права, ги ограничаваш с акт, който подлежи на съдебен контрол. Ако правиш искане за СРС, този, който ще ти разреши или няма да ти разреши, отново е съд, съдия. Това е най-силната гаранция, която демокрацията, простете за израза, е измислила и въвела. Действат, разбира се, и всички други механизми, свързани дори и с надзора при използване на СРС от националното бюро за контрол и всичко друго. Но позволете ми само още едно изречение,което да е такова, че приемането на едно такова законодателство едва ли не да служи като сигнал като паника, че ето приема се закон и значи нещо става. Трябва да сме готови за всички ситуации. Страните по света го осъзнаха отдавна, че трябва да бъда надскочени тесните ни интереси, политическата конюнктура, взаимните обвинения, защото това е нещо, което е национално отговорно. Да не се спекулира и с това, че едва ли не армията ще излезе по улиците. Но спомнете си Брюксел и необходимостта тя да поеме поне охраната на държавни учреждения, училища, болници, стратегически обекти. Това да можем да осигурим пак е нещо, отколкото да нямаме дори нормативна база, на която да стъпим.
Водещ: Включително, разбира се, трябва да отбележим това, че и чисто разузнавателният егоизъм на държавите беше преодолян заради това, което се случи.
Сотир Цацаров: Аз по-скоро бих казал, че чисто разузнавателният егоизъм на държавите започна да бъде преодоляван. При разследването по делото „Сарафово“ действително се натъкнахме на случаи, при които информация, за които на нас ни трябваха месеци да бъде добита по средствата на международната правна помощ, от други канали на едни или други служби може би е била известна, говоря чужди. Но е била ревниво пазена, всеки пази своята територия. Липсата на нормален обмен, международен антитерористичен води до това, води до това, че една страна не знае какво се случва в съседната, кой пресича границата, с какви намерения го прави.
Водещ: Благодаря ви.
Сотир Цацаров: Аз също.

Още от Актуално


Още от Публикации и интервюта


Още от Галерия


Новини

Провери преписка